
Anprisninger
Velkommen til vores site om anprisninger af fødevarer. Siden er til dig, der gerne vil vide hvad du kan kommunikere om dine fødevarer. Der findes en lang række muligheder for at anprise fødevarer, men området er omfattet af forskellig og specifik eller uspecifik lovgivning, som naturligvis skal følges. Derfor giver vi dig her vejledning til, hvordan din virksomhed kan angribe anprisninger af fødevarer
Mærkning og markedsføring af fødevarer

Ernæringsanprisninger
Der er regler for, hvad du må skrive, når du markedsfører en fødevarer med, at produktet har særlige ernæringsmæssige egenskaber.

Sundhedsanprisninger
Der er regler for, hvad du må skrive, når du markedsfører en råvare eller fødevare med, at produktet har særlige sundhedsmæssige egenskaber
Anprisninger på kategorierne

Grønne anprisninger

Anprisninger - grisekød

Anprisninger - okse & kalv

Anprisninger - fisk & skaldyr
Andre anprisninger

Generiske klimaanprisninger
Der er en række fødevarekategorier, som Rådet for sund mad har vurderet kan markedsføres med en anprisning om et lavere klimaaftryk. De kan anvendes både i dagligvarehandelen og på spisesteder. Se dem her.

Anprisninger - lokalt produceret
Der findes regler for hvornår man må anprise at en råvare er lokalt produceret, disse kan findes herunder.

Anprisninger - oprindelse
Hvornår må man anprise at en fødevare er dansk? Reglerne for det, er beskrevet herunder.

Anprisninger - biologisk bekæmpelse
Reglerne for anprisning af grøntsager som er dyrket ved brug af biologisk bekæmpelse findes herunder

Anprisninger - plantebeskyttelse
Her på siden finder du reglerne for hvornår man må anprise med 'dyrket uden brug af sprøjtemidler'.

Markedsføring med kostråd
Det er muligt at bruge De officielle Kostråd til at supplere markedsføringen af fødevarer. Det er særlig relevant, hvis ønsket er at understøtte Fødevarestyrelsen og en samlet kostændring i en sundere retning. Se her hvilke muligheder du har for at bruge De officielle Kostråd i din markedsføring.