Fokus og inddragelse
Det er en god ide med en projektleder, der har fokus på projektet og kan fortælle køkkenerne om planen – hvad forventer vi af jer, og hvad forventer I af os? Det skaber fokus og fælles ejerskab. Efter endt projekt er der kortere fra kontor til køkken og en højere fornemmelse af indsigt og medbestemmelse blandt alle.
Workshops
De tre skræddersyede workshops med køkkenmedarbejderne var helt essentielle – især ude ved gryderne flød dialogen. Det har givet de 7 kantiner en fælles erfaring med bælgfrugter og forståelse for økologi, så der i dag er langt færre spørgsmål ifht ”hvorfor” økologi og ”hvordan” bælgfrugter.
Spisemærker
Det var vigtigt med en opstartssnak med de køkkener, der skulle have guld. Hvad så de som muligheder og udfordringer? Det gælder om at finde det enkelte køkkens motivation. Nogle motiveres af tal, andre af værdier. Vi fik guld, og rejsen dertil har medført et ret vildt nørdeniveau i alle køkkener.
Grossist
En vedvarende god dialog og samarbejde med grossisten om at finde de billigste, gode økologiske varer er en af nøglerne til at nå i mål med sit økologimål. Den dialog skal der holdes fast i, for det er et værdifuldt samarbejde.
Indkøbsanalyse
Indkøbsanalyseopsætningen, der viser både økologi og fordeling af råvarer på tallerkenen ifht de officielle kostråd, er et meget vigtigt redskab. Analysen er sat op i 6 fødevarekategorier, hvor tilberedningssvind/optag af vand er beregnet med. Analysen viste, at kantinerne havde en ujævn fordeling af råvarer, som skulle justeres. Det er altså et supergodt redskab til at bruge i køkkenerne ifht menuplanlægning og til at motivere for det fortsatte arbejde.
Menuer
Vi har en kulinarisk iværksætter, som er en stor ressource og som sætter retningen – og holder kursen – ved hjælp af menuer og opskrifter.