Analyse: Økologiske fødevarer vækster i stor stil

Økologiske fødevarer er i fremgang. I 2020 steg salget af økologiske fødevarer i både volumen og værdi, og forbrugerne går i stigende grad efter Ø-mærket, når de handler ind. Landbrug & Fødevarer har i en ny analyse kigget på mekanismerne bag for at se på, hvad der ligger til grund for købsintentionen.

 

Danmark er verdensmestre i økologi, og vi er det folkefærd i verden, der køber mest økologi. Men måske har vi slet ikke set loftet endnu?

I en ny analyse fra Landbrug og Fødevarer, der er lavet i samarbejde med Norstat, har man undersøgt, hvorfor danskerne køber så meget økologi, hvilke økologiske varer de lægger i kurven og hvor mange der gør det.

Sundhed og klima dominerer
Det er i høj grad de sundhedsmæssige og klimarelaterede faktorer der gør, at danskerne fylder økologi i indkøbskurven.

Ser man på udviklingen fra 2013 til 2021, så er forbrugernes primære årsag til at købe økologiske fødevarer, at de gerne vil undgå sprøjterester i frugt og grønt. Dette var den mest dominerende faktor i 2013, og er det også i 2021, hvor lidt over halvdelen af de adspurgte angiver dette som den vigtigste grund.

35% angiver, at de køber økologi for at skåne miljø og drikkevand, hvilket er en anelse mere end i 2013, hvor tallet lå på 32%.

Den største udvikling over grunde til at købe økologi, findes dog i forhold til klimaet, hvor 27% i 2021 har svaret, at de køber økologi, fordi de mener, det bidrager til et bedre klima. Dette er en markant udvikling fra 2013, hvor det var 15% der købte økologi, fordi de mente det var bedre for klimaet.

Grøntsager hitter størst
Hver tredje forbruger køber ofte økologiske fødevarer, og det er særligt de økologiske grøntsager, som forbrugerne angiver, at de køber. 66% angiver at de fødevarer de typisk vælger at købe økologisk er grøntsager, mens tallet er 51% for mejeriprodukter og 50% for æg. 22% vælger typisk at købe deres kød økologisk.

Omvendt er de fleste forbrugere ligeglade med økologi, når det kommer til fødevarer som chokolade, slik og wienerbrød, hvor tallet er helt nede på 2-3%.

Fremtiden kalder på flere lokale råvarer
Potentialet for de økologiske fødevarer er stadig højt i Danmark, og analysen viser, at flere lokale råvarer, mere friske varer, større tilgængelighed og variation i sortimentet kan få hver femte dansker til at købe mere økologi.

Den største og mest væsentlige faktor for at forbrugerne skal tilvælge mere økologi er dog pris. Således angiver hele 72% i analysen, at de ville købe flere økologiske råvarer, hvis produkterne var billigere.

Der er altså masser af muligheder og refleksioner at tage fat på, når det kommer til markedet for økologiske råvarer.

Du kan læse hele analysen her.