Forskellige veje for grønne proteiner

Landbrug & Fødevarer har i en ny undersøgelse kigget nærmere på danskernes forhold til grønne proteiner. Knap halvdelen af danskerne vil gerne spise og drikke mere plantebaseret, men vejen dertil er forskellig alt efter målgruppe.

 

44% af danskerne forventer at spise mere plantebaseret i fremtiden. Det er resultatet af en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, der har kigget nærmere på danskernes madvaner, når det kommer til plantebaserede fødevarer.

Det er den yngre målgruppe mellem 18-29 år, der gerne vil spise mere plantebaseret fremadrettet (69%), mens danskerne over 70 år er mere skeptiske (28%). Ligeledes forventer kvinderne at øge forbruget af plantebaserede fødevarer fremadrettet (50%), mens det er lavere hos mændene (39%).

Hvor går vejen hen for de grønne proteiner?
Det er særligt de grønne proteinkilder, der er fokus på, når der tales plantebaserede fødevarer, og i undersøgelsen har Landbrug & Fødevarer derfor koncepttestet fem forskellige grønne proteiner med henblik på at finde frem til, hvilke proteinkilder der hitter mest hos forskellige målgrupper.

Nedenfor kan du se et udpluk af resultaterne:

  • Ærter: Det er den afgrøde, som flest allerede kender, og som flest har lyst til at købe. Ærter appellerer bredt i befolkningen på tværs af demografi, men der er ikke mange, der finder det hverken nyt eller spændende.
  • Kikærter: Dette er den næstmest populære afgrøde. Kikærterne appellerer især til kvinder og yngre danskere. Hos de helt unge (18-29 år), er købsintentionen for kikærter højere end for ærter. Danskere med børn i husstanden finder oftere kikærter relevante sammenlignet med husstande uden børn. Købsintentionen er dog høj hos begge.
  • Linser: Linserne indtager tredjepladsen over de mest populære grønne proteiner. Det er særligt det yngre segment og kvinderne, der har den højeste købsintention, mens personer 50+ oplever linser som nyt og anderledes.
  • Hestebønner: For hestebønnerne gør det sig gældende, at flertallet finder afgrøden ny og anderledes, men købsparathed og oplevet relevans ligger i den lave ende.
  • Lupinbønner: Lupiner er forholdsvist nyt og uafprøvet i Danmark, og det afspejler sig også i danskernes respons til afgrøden. Lupinbønnerne vækker appel, men færre finder dem relevante. Særligt danskere over 70 år ser ikke relevansen i lupinbønner.

Der er altså flere veje for de grønne proteiner i Danmark, og som fødevareprofessionel skal du være opmærksom på, at afgrøderne for mange stadig er nye. Det er ikke alle, der er klar til at hoppe med på bølgen, og det er endnu flere, der ikke har helt styr på, hvordan man arbejder med afgrøderne. Der er derfor et stort potentiale i at arbejde videre med målgrupper, når det kommer til introduktionen af, hvad grønne proteiner er, og hvordan de kan bruges i madlavning.

Du kan finde hele undersøgelsen om de grønne proteiner her.


Per Vesterbæk

peve@lf.dk - Analyse & Statistik

Telefon Områdedirektør

Mobil +4520127865


Lærke Kirstine Lund

Lærke Kirstine Lund

lld@lf.dk - Marked & Ernæring

Telefon Chefkonsulent

Mobil +4520862871