Kan fisk fange forbrugeren?

Betyder råvarernes placering i supermarkederne noget? Og er det muligt at nudge forbrugeren til at købe mere af bestemte råvarer, hvis man ændrer måden man præsenterer råvarerne på? Adfærdsforsker Pelle Guldborg har lavet forsøget med fisk med imponerende resultater til følge.

 

”Med nudging er det muligt at tidoble salget af fisk i detailhandelen uden synderlige omkostninger”.

Sådan sagde Adfærdsforsker og CEO i INudgeYou, Pelle Guldborg i en samtale med Landbrug & Fødevarers seniorkonsulent Kristian Grut ved Fødevaredagen 2020.

Som et eksperiment havde Pelle Guldborg og hans team ændret måden man præsenterede fisk- og skaldyr på i et supermarked for at blive klogere på, om man kunne nudge forbrugeren til at købe mere fisk, hvis det blev præsenteret, som forbrugerne kendte det fra den lokale fiskemand.

Resultaterne var imponerende, og der blev solgt væsentligt mere fisk i perioden, hvor eksperimentet stod på end normalt.

Læs mere om nudging i detail.

Her på siden finder du hele samtalen om nudging-eksperimentet samt et nedklip på 2 minutter med de mest interessante pointer fra samtalen.

PDF med præsentation af resultaterne kan downloades her.


Se highlight-videoen

Se hele samtalen

Kristian Ploug Grut

Kristian Ploug Grut

Seniorkonsulent - Marked & Ernæring

Telefon +4533394010

Mobil +4525483840


Lærke Kirstine Lund

Lærke Kirstine Lund

Chefkonsulent - Marked & Ernæring

Telefon +4533394419

Mobil +4520862871