Bliv klogere på fremtidens plantebaserede produkter

Landbrug & Fødevarer inviterer til tre arrangementer, hvor du, der arbejder med plantebaserede produkter, kan blive klogere på fremtidens plantebaserede fødevarer.

 

Det vælter frem med nye produkter, der er enten helt eller delvist plantebaserede. Men hvad skal der til for at lave et plantebaseret produkt, der får kunderne til at fylde kurven? Med udgangspunkt i en nye analyse, inviterer Landbrug & Fødevarer til tre arrangementer, hvor du, der arbejder med plantebaserede produkter, kan blive klogere på fremtidens plantebaserede fødevarer.

Beetroot burgere, tempeh og plantestrimler. Supermarkedshylderne er fulde af forarbejdningsprodukter lavet på plantebaserede råvarer. Fødevareproducenterne eksperimenterer med nye smags- og teksturkombinationer ligesom også flere private labels er begyndt at ride med på den plantebaserede bølge.

Variationen i produkterne er mange, og går man ned for at finde plantebaserede produkter på hylderne lige nu, vil man finde forskellige retninger for de tilgængelige produkter. Der er dem, der tydeligt kommunikerer, at de er et alternativ til et bestemt animalsk produkt. Der er også produkter, der kommunikerer deres egen plantebaserede identitet og så er der dem, der stiller sig i opposition til animalske produkter.

Kreativiteten er stor og valgmulighederne er stigende. Men er der én af retningerne, der er mere dominerende end de andre? I en ny analyse har Landbrug & Fødevarer kigget nærmere på, hvordan fremtiden for plantebaserede produkter ser ud.

5 indsigter om økologi og plantebaserede fødevarer

Sammen med analysebureauet maple har Landbrug & Fødevarer interviewet personer fra 16 forskellige fødevarevirksomheder fra henholdsvis forarbejdningssektoren, detail og foodservice.

Formålet har været at genererer indsigter i forarbejdnings- og convenience-industriens beslutningsproces, deres valg af råvarer og barrierer for at vælge økologiske alternativer. Alt sammen med henblik på at skabe større klarhed over, hvilken retning produktionen af plantebaserede produkter bevæger sig i.

Resultatet er blevet til fem konkrete indsigter, som Landbrug & Fødevarer vil gå i dybden med i efteråret til tre arrangementer kaldet Planter i Produkter. Arrangementerne er for folk, der arbejder med plantebaserede produkter i detail, foodservice eller måltidskasser.

”For fem år siden begyndte vi at tale om at lave flere produkter, der skulle erstatte kødet. Siden da er der kommet rigtig mange produkter, men de har ikke fået fat. Dog sker der det nu, at producenterne er ved at omtænke deres produkter. Der er nogle bevægelser i gang på tværs af branchen, som vi gerne vil zoome ind på, og derfor afholder vi de her tre arrangementer med fokus på vores nye indsigter”, siger Ebbe Korsgaard Andersen, der er Seniorkonsulent i Landbrug & Fødevarer og projektleder på indsatsen.

Læs også: Planterne Kommer… til Nordjylland

Indsigterne fra analysen bliver spredt udover tre arrangementer, der hver især går i dybden med én eller flere af indsigterne med udgangspunkt i tre temaer: Plantebaseret produktudvikling, Sourcing af råvarer og Smag og Kvalitet.

Indsigterne er i første omgang forbeholdt deltagerne til de tre arrangementer, men Ebbe Korsgaard Andersen løfter alligevel lidt af sløret for, hvad det hele handler om:

”Noget af det vi ser, er, at plantebaserede produkter ikke længere nødvendigvis skal ligne kød. Vi ser også at produkterne skal være mere clean label. Det behøves ikke føles som kød, men hellere som noget der kan stå for sig selv. Fremover kommer vi til at se flere produkter, der er født plantebaserede, som resten af tallerkenen kan bygges op om”.

Hvis du arbejder med plantebaserede fødevarer og gerne vil høre mere om de fem indsigter, og hvordan du kan bruge dem i fremtiden, så kan du tilmelde dig Planter i Produkter her.