En fremtid med bælgfrugter: Har du styr på dine grønne proteiner?

Vi skal spise flere bælgfrugter i fremtiden, men statistisk set har både forbrugere og madprofessionelle svært ved at blive kloge på, hvordan bælgfrugter skal håndteres og tilberedes for at skabe smag. Derfor skal en ny kampagne fra Landbrug & Fødevarer vise fagfolk og forbrugere, at det er nemmere end man tror at lave mad med bælgfrugter.

’Hvad fuck er en bælgfrugt’? Sangen, der har været uundgåelig i starten af 2022, har sat bælgfrugter på landkortet, og snakken om, hvad bælgfrugter er og hvordan de ser, er begyndt at flyde rundt om i samfundet.

Men ved du egentlig, hvordan du bedst tilbereder bælgfrugter? Hvor lang tid de skal stå i blød inden tilberedning? Og hvordan du får smag og umami frem i bælgfrugterne? Statistisk set vil svaret være nej, og derfor skal en ny kampagne skabe forståelse for, hvordan man skaber store smagsoplevelser med bælgfrugter.

Det er fantastisk, at der er kommet et større fokus på, at vi skal spise flere bælgfrugter og grønne proteiner. I gennemsnit spiser danskerne 5g bælgfrugter om dagen, hvilket er langt fra de anbefalede 100g. Samtidig indikerer 44% af forbrugerne, at de gerne vil spise mere plantebaseret i fremtiden, så der er et behov for at skabe en interesse og indsigt i arbejdet med bælgfrugter, og derfor ruller vi ud med den her kampagne”, siger marketingkonsulent i Landbrug & Fødevarer, og projektleder for indsatsen, Sebastian Sjöström Veggerby.

Læs mere: Forbrugernes forhold til grønne proteiner

Fokus på smag og tilberedning
I en analyse fra Landbrug & Fødevarer giver 61% af forbrugerne udtryk for, at hvis de skal spise mere plantebaseret mad, så er det vigtigste parameter, at maden skal smage godt. Samme analyse viser også, at forbrugerne ønsker, at det skal være nemt at lave plantebaseret med, og derfor skal bælgfrugternes tilberedningsmetoder synliggøres.

Kampagnen skal skabe en interesse hos folk, der giver én lyst til at prøve at lave mad med bælgfrugter. Forbrugerne skal have forståelse for, hvordan de får smag frem i bælgfrugter, og derfor skal der først og fremmest skabes en interesse og forståelse for, hvordan bælgfrugter håndteres”, siger Sebastian Sjöström Veggerby.

Se mere: Danmarkskort over danskproducerede bælgfrugter

Fagfolk skal også have hjælp
Det er dog ikke kun forbrugerne, der har svært ved at håndtere bælgfrugter. Flere madprofessionelle og fagfolk giver udtryk for, at de oplever udfordringer med, hvordan de bedst tilbereder bælgfrugter. Derfor er en vigtig del af indsatsen også at få aktiveret toppen af dansk gastronomi.

Når vi taler med kokkene, giver de udtryk for, at de også har udfordringer med, hvordan de skal gribe bælgfrugterne an. Derfor er det vigtigt, at vi får mobiliseret de fagfolk, der har styr på at håndtere bælgfrugter, og som kan inspirere deres kolleger”, siger Sebastian Sjöström Veggerby.

Som en del af kampagnen afholdes der derfor fagevents om bælgfrugter for madprofessionelle, ligesom der også vil blive udviklet white papers med information og inspiration om bælgfrugter til fagprofessionelle.

Økologi er vigtigt
Som et ekstra springende punkt i kampagnen, vil der også være et særskilt fokus på økologi. Indsatsen er finansieret af Fonden for Økologisk Landbrug, men det er ikke udelukkende den eneste grund til, at det er vigtigt, at økologien italesættes, når snakken falder på bælgfrugter.

Læs mere: Bælgfrugternes plads i kostrådene

Danmark er det land i verden, hvor der bliver købt aller mest økologi. Samtidig er økologi en hygiejnefaktor for mange kokke, når de skal købe råvarer. Så selvom det først og fremmest er vigtigt, at vi fokuserer på at skabe en interesse om bælgfrugter helt generelt, så er det en naturlig og nødvendig del af indsatsen at forholde sig til økologi også”, afslutter Sebastian Sjöström Veggerby.

Kampagnen er under produktion i foråret 2022, og udrulles i sensommeren samme år.


Benjamin Knudsen