Gris og Klima

Ved du, hvad der er op og ned, når det kommer til fødevarer og klimaaftryk? Et nyt forbrugerunivers på voresmad.dk går i dybden med, hvordan klimaaftrykket for dansk grisekød ser ud. Læs mere om universet herunder og hvad du skal være opmærksom på ved gris og klima for at hjælpe dine kunder.

 

På forbrugerhjemmesiden voresmad.dk er der kommet et nyt univers om gris og klima. Siden er henvendt til forbrugere, men kan også bruges af branchefolk, der gerne vil kunne tale med deres kunder om forholdet mellem grisekød og klima.

Universet er oprettet for at hjælpe forbrugerne, der generelt har svært ved at vurdere fødevarers klimapåvirkning ud fra deres egen viden om fremstilling og transport af fødevarer. Det viser en undersøgelse fra Aarhus Universitet. Der er derfor et behov for klar klimakommunikation, enten på emballage eller skilte i butikkerne. Et klimamærke på fødevarer er undervejs, men indtil da kan fagfolk og forbrugere finde mere information om, hvad der kan siges om klimaaftryk og bestemte fødevarer i universet på voresmad.dk.

Særligt fokus på gris
På siden findes der bl.a. information om klimaaftrykket for gris, hvorfor grise udleder CO2, hvad klimaaftrykket for dansk grisekød er sammenlignet med andre lande, samt hvilke initiativer der er for at mindske udledningen af CO2 i produktionen af grisekød. Grisens påvirkning af miljøet er siden 1980’erne næsten halveret, og det skyldes bl.a. det store fokus på foderudnyttelse og på brug af foder produceret i Danmark. Foderproduktionen står for 67% af grisens klimaaftryk, inden den sendes til slagtning. Det oplyses også at grisekød er en af de kødtyper, der har det laveste klimaaftryk og at butikkerne derfor må fremhæve det som et bedre kødvalg for klimaet.

Derudover ligger der også information til forbrugerne om, hvilke fødevarekategorier der har et lavere klimaaftryk, med udgangspunkt i Rådet for sund mad’s anbefalinger. Her anbefales det at vælge grøntsager, kartofler, frugter, bælgfrugter, fersk grisekød og fjerkræ, kornprodukter og planteolier. Det beskrives også hvordan disse fødevarekategorier må og ikke må markedsføres af butikkerne med generiske klimaanprisninger.

Forbrugerne har altså fået et nyt opslagsværk, hvor de kan blive klogere på gris og klima, og arbejder du i foodservice og detail, kan du med fordel orientere dig i universet også.