Øko-inspirationstur: Der er plads til meget mere økologi i de hurtige måltider

Danskerne har for alvor taget take away-måltidet til sig, og udbuddet har aldrig været større. Derfor er der også stort potentiale for at tænke økologi ind på menuerne, når de klassiske restaurantgæster tager deres præferencer for økologi, bæredygtighed og værdi med sig ud i de hurtige måltider.

 

Blandt take away-stederne oplever mange de samme udfordringer med at få mere økologi ind i forretningen. Men nogle spisesteder er langt med opgaven og har ligefrem gjort økologi og bæredygtighed til hjørnestenen i deres forretning. 40 fagfolk, besøgte en række af de steder, for at suge inspiration til sig og for at få gode råd til at tænke økologien ind i deres forretning med succes.

Øko take-away inspirationstur i København
Det kan være udfordrende og omkostningstungt at arbejde med økologi for de mindste spisesteder, men det er langt fra umuligt, og faktisk kan der være store gevinster at hente ved at få en skarp økologisk profil. Forbrugerne er nemlig ikke ligeglade med hvor råvarerne kommer fra, og i fremtiden stiller de måske endnu flere krav.

På denne best practice-tur besøgte Landbrug & Fødevarer: Burgerkæder Jagger, Grød, Aamanns og Danmarks - måske verdens - første 100% økologiske shawarmabar; Gaza Grill, som uddelte gode råd til økologirejsen til de fremmødte. De har alle økologi som pejlemærke og har over tid opbygget stærke samarbejder med leverandører.

Få inspiration til arbejdet med økologi i de hurtige måltider i videoen og følg med på Goderåvarer for kommende arrangementer.


Øko take-away inspirationstur i København