Økologisalget i foodservice steg igen i 2021

Salget af økologiske fødevarer til restauranter, kantiner, cafeterier og køkkener steg 5 pct. i 2021, efter et fald i 2020 pga. Corona-nedlukninger.

 

Der blev i alt solgt økologi for 2,1 mia. kr. til foodservicesektoren, hvilket er 5 procent mere end i 2020. Det viser nye tal, som Danmarks Statistik har offentliggjort i dag.

”Vi havde forventet, at økologisalget til restauranter, kantiner og køkkener m.v. igen ville stige, nu hvor det nogle måneder inde i 2021 igen blev muligt at have åben. Og det er godt at se den store opbakning til økologien, og at vi er på vej tilbage til niveauet før corona-pandemien”, siger Kristian Ploug Grut, der er seniorkonsulent i Marked og Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Det økologiske salg på 2,1 mia. kr. udgjorde 13 pct. af det samlede salg til foodservicesektoren. De største økologiske varegrupper var kolonialvarer med et salg på 767 mio. kr. samt mejerivarer og æg med 649 mio. kr.

Offentlige køkkener er de største aftagere af økologiske fødevarer med 46 pct. af salget i foodservicesektoren, mens 32 pct. går til hoteller og restauranter. Kantiner på private arbejdspladser aftog i alt 16 pct. af økologisalget.

Coronaen har bevirket, at det på mange arbejdspladser er blevet mere almindeligt med hjemmearbejde, og det kan tænkes at påvirke salget til de private arbejdspladser, hvor vi ellers oplever, at mange storkøkkener prioriterer de økologiske råvarer højt, forklarer Kristian Ploug Grut.

”Vi oplever, at der er stor efterspørgsel på økologiske råvarer i mange restauranter og hoteller, hvor gæster forventer, at der er økologiske råvarer til fx morgenmaden,” siger Kristian Ploug Grut.

Den høje inflation og prisstigninger for både konventionelle og økologiske fødevarer forventes at påvirke væksten i salget af økologi til foodservicesektoren.

”Der har generelt været en fin vækst i økologisalget i første halvår i år, men det er usikkert om prisstigningerne sætter væksten på pause i de kommende måneder – det er for tidligt at svare på. Både offentlige og private storkøkkener har dog hidtil været gode til at efterspørge troværdige, danske økologiske råvarer, og det forventer vi også, at de fortsætter med på trods af de aktuelle prisstigninger på fødevarerne,” siger Kristian Ploug Grut.

Kristian Ploug Grut