45% forventer at købe mere økologi fremover

Ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at danskerne forventer at købe langt mere økologi i de kommende år, sammenlignet med i dag. Siden inflationen og energipriserne er steget, har mange danskere valgt økologi fra, men det synes nu at vende.

Danmark er det land i verden, hvor andelen af økologiske varer er størst, og den første plads ser ud til at øges over de næste 1-3 år.

I 2022 var 12 % af detailsalget økologisk (jf. Danmarks Statistik) og den statistik tyder på at forøges over de næste 1-3 år viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for Landbrug & Fødevarer.

Den gode nyhed glæder økologichef i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen.

”Økologien står stærkt i Danmark, fordi den gennem mange år har oparbejdet en høj troværdighed og merværdi for forbrugerne. Virksomhederne har sammen med detailhandlen ligeledes været gode til at udvikle et bredt og varieret udbud af økologiske varer. ”

Det er 35 % blandt danskerne, der ’ofte’ eller ’altid’ køber økologi, mens 36 % svarer, at de ’nogle gange’ køber økologi. Ser danskerne 1-3 år frem, forventer 45 % at købe enten ’lidt mere’ eller ’meget mere’ økologi sammenlignet med deres forbrug i dag. Yderligere 45 % forventer at købe ’samme mængde’ økologi, som de gør i dag, mens kun 4 % forventer at købe ’mindre’ eller ’meget mindre’.

Kigger man et spadestik dybere ind i den nye undersøgelse fra Norstat foretaget for Landbrug & Fødevarer, ses en aldersforskel i forventningen om mere økologi køb.

Der er mest økologi-optimisme blandt de unge

18 % blandt de 18-29-årige forventer at købe ’meget mere’, mens 38 % forventer at købe ’lidt mere’. Blandt dem, der forventer at købe mere, er det især grøntsager, kød og fjerkræ, frisk frugt, æg og mejeriprodukter, som man forventer at købe mere af i en økologisk udgave om 1-3 år.

Siden inflationen og energipriserne er steget, har mange danskere valgt økologi fra, men den udvikling synes nu at vende. Mette Gammicchia, Afdelingschef for Marked & Ernæring, i Landbrug & Fødevarer, fortæller optimistisk:

”Den udvikling vi kigger ind, betyder at både producenter og dagligvarebutikker skal være klar til at få flere varer på hylderne efter en periode med nedgang. Det økologiske sortiment i dagligvarebutikkerne bør udvides, så de er klar med et større økologisortiment, som kan matche den øgede efterspørgsel vi kigger ind i.”

Dyk mere ned i analysen og tallene her.

 

Ønsker du at holde dig opdateret med andre arrangementer og nyheder målrettet dig som madprofessionel? >> Tilmeld dig vores nyhedsbrev (goderaavarer.dk)