Den private del af foodservice-sektoren er i vækst

Ny analyse peger på at den private del af foodservice-sektoren har oplevet en positiv udvikling de sidste par år, og det ser ud til at fortsætte. Få indsigter i markedet, og læs den seneste foodservice analyse her.

På baggrund af seneste tal fra bl.a. Danmarks statistik får du har de vigtigste indsigter fra udviklingen i foodservice-sektoren:

  • Private virksomheder som restauranter, hoteller, kantiner og takeaway-løsninger, stod for 83% af salget af fødevare til foodservicesektoren.
  • Det private foodservicemarked havde positiv udvikling i 2022, i takt med at danskerne igen gik ud og spiste, og turismen samtidig vendte tilbage. Den private foodservicesektor omsatte 56,2 mia. kr. i 2022, og 37 mia. i 2021. Og ser man på de seneste omsætningstal fra 2023, ser den positive udvikling ud til at fortsætte.
  • Konventionelt producerede varer udgør den største andel af salget til foodservicesektoren med 20,4 mia. kr., imens salget af økologiske varer til foodservice udgør 3 mia. kr. Det er især mejeriprodukter, æg, grove grøntsager, frugt og bær, samt mel, korn, ris og pasta, der købes økologisk til foodservice.
  • ·Økologiske varer udgjorde 13 pct. af det samlede salg til foodservice i 2022, hvilket er lidt højere end det økologiske salg i detailhandlen i samme periode.

Få flere indsigter fra Landbrug & Fødevarers analyse her

 

Vil du høre mere om foodservice-sektoren, kontakt chefkonsulent for foodservice og gastronomi, Anders Nikolajsen (andn@lf.dk)