Forbrugerne mangler viden om økologisk produktion
Hver femte dansker ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.
01.09.2025

Der er behov for mere viden om økologisk produktion, hvis forbrugerne i fremtiden skal putte flere økologiske fødevarer i indkøbskurven.
I en analyse, som Norstat har foretaget for Landbrug & Fødevarer, svarer 18 procent af de adspurgte, at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion – for de yngste i undersøgelsen, 18-29 år, er det 27 procent. Det halter især med viden om kød, æg og mejeriprodukter.
"Analysen viser tydeligt, at mere viden om den økologiske produktion er nøglen til en stigning i salget af økologiske fødevarer. Samtidig er det også de fødevaregrupper, der har den højeste pris, som for eksempel ost og kød. Formålet med kampagnen er derfor at give forbrugerne et kærligt skub og viden om den merværdi, man får i forhold til dyrevelfærd ved at vælge økologiske mejeriprodukter, æg og kød" siger Mette Gammicchia, afdelingschef, Marked, Fødevarer & Gastronomi, Landbrug & Fødevarer.
For at øge kendskabet til den økologiske produktion lancerer Landbrug & Fødevarer forbrugerkampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd”, der fremhæver økologiens kerneværdier for især de økologiske animalske fødevarer.
"Der har gennem tiden været gennemført mange oplysningskampagner om økologi, og tilliden til økologi i Danmark er tårnhøj, men der er vokset nye generationer op, som måske ikke ved, hvad den økologiske produktion egentlig indebærer. Det er derfor formålet med den forbrugerkampagne, vi igangsætter den 1. september" siger Eva Kunnerup, chefkonsulent og kampagneleder, Landbrug & Fødevarer.
Og der er potentiale for, at salget af økologi kan stige betragteligt i fremtiden. I Landbrug & Fødevarers analyse svarer 48 procent, at de forventer at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe ’samme mængde’ økologi som i dag, men kun 5 pct. forventer at købe mindre.
Se analysen ’Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år’ Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år.
Læs mere om forbrugerkampagnen ”Økologi er også dyrevelfærd” https://voresmad.dk/oekologi
Forbrugerundersøgelsen om økologi er gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i maj 2025 blandt 1.598 danskere mellem 18-80 år.
Kontakt

