Dyrevelfærdsmærket er stadig vigtigt for dine kunder

Resultaterne fra den nye kampagne for det statslige dyrevelfærdsmærke ’Bedre Dyrevelfærd’ viser, at forbrugernes interesse og købsintentioner for dyrevelfærd fortsat er høje. Der er derfor stadig god grund til at have ’Noget på hjerte’ og købe ind i dyrevelfærd, når der skal varer på hylderne.

 

Under titlen ’Noget på hjerte’, har Landbrug & Fødevarer foråret igennem kørt en kampagne for det statslige dyrevelfærdsmærke ’Bedre dyrevelfærd’. Kampagnen er nået ud til over 1 million personer og har haft 10,5 millioner visninger. Kendskabet til mærket er fortsat højt med 73 % i målgruppen (25-75-årige m/k).

Kampagnens budskab handler b.la. om, at dyrevelfærdsmærket kan findes på mange forskellige varer, herunder pålæg, okse-/kalvekød, gris og mejeriprodukter i detailhandlen.

Læs mere om dyrevelfærdsmærket

Resultaterne fra dyrevelfærdsmærkekampagnen viser, at kampagnen har været med til at styrke købsintentionerne i målgruppen, hvor 47% har givet udtryk for, at kampagnen har højnet deres købsintentioner. Et tal, der ifølge Landbrug & Fødevarers afdelingschef for markedsanalyse, forbrugerøkonomi og statistik, Per Vesterbæk, giver god mening for branchen at holde øje med:

Dyrevelfærd er et vigtigt indkøbsparameter for en del forbrugere. Derfor er det vigtigt, at hele branchen, fra producent til detail og foodservice, konstant følger udviklingen tæt og sikrer, at der er et godt udvalg af produkter med fokus på dyrevelfærd, siger Per Vesterbæk, der bakkes op af Landbrug & Fødevarers chefkonsulent i markedsføring Eva Kunnerup Mohrsen:

Igen i år er resultaterne flotte, og bidrager til at øge købsintentionen på dyrevelfærdsmærket. Og vi rammer meget stærkt ind hos målgruppen – specielt kvinder, som vi ved fra forbrugeranalyser, især er interesseret i dyrevelfærd.

Der er derfor et fortsat god grund til at prioritere dyrevelfærdsmærkede produkter i dagligvarehandlen, så dine kunder kan være med til at støtte op om de landmænd, der gør en helt særlig indsats for dyrevelfærden.

Kampagnen har kørt på TV2-Play, Facebook og Instagram akkompagneret af en forbrugerrettet hjemmeside om mærkets historie og kriterier.

Eksekveringen er sket i tæt samarbejde med partnerskabet og Fødevarestyrelsens egen indsats for mærket.

Fakta om dyrevelfærdsmærket
I 2017 lancerede Miljø- og Fødevareministeriet det statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke. Først på gris, sidenhen på kylling og nu findes det også på okse- og kalvekød samt mælk og andre mejeriprodukter.

Dyrevelfærdsmærket - også kaldet ’Bedre dyrevelfærd’ - er Miljø- og Fødevareministeriets officielle dyrevelfærdsmærke. Det er opdelt i tre niveauer - jo flere grønne hjerter, jo højere niveau af dyrevelfærd. Produkter med mærket, støtter op om de landmænd, der gør en ekstra indsats for dyrevelfærden. Det betyder ikke, at produkter uden mærket har dårlig dyrevelfærd. Danske landmænd har nemlig generelt et højt niveau af dyrevelfærd og går på mange områder længere, end de krav som EU har opstillet.

Partnerskab: Sammen om bedre dyrevelfærd
Mærket er udviklet af Fødevarestyrelsen og bag mærket står partnere som Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Arla, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), DI Fødevarer, Danske Slagtermestre og flere supermarkedskæder.

Kampagnen ”Noget på hjerte” er finansieret af Svineafgiftsfonden, Kvægafgiftsfonden og Mælkeafgiftsfonden.


Eva Kunnerup Mohrsen

Chefkonsulent, Markedsføring - Marked & Ernæring

Telefon

Mobil +4542441351