Har du set? Ny kampagne for det statslige dyrevelfærdsmærke er i luften

I en ny kampagne for det statslige dyrevelfærdsmærke skal forbrugerne mindes om at vælge hjerterne til, når de står med indkøbskurven i hånden. Samtidig annoncerer kampagnen nu også fjerkræ, der er kommet ombord i år. Læs mere om kampagnen her.

 

”Har du noget på hjerte – kig efter bedre dyrevelfærd når du handler”. Sådan lyder budskabet fra den igangværende kampagne for det statslige dyrevelfærdsmærke.

Der er blevet ført kampagne for mærket, siden det blev etableret i 2017, og efter sidste års kampagne blev kendskabet til mærket målt til at være over 73% i målgruppen (25-75-årige m/k). Det høje kendskab til mærket skal vedligeholdes i 2022, og derfor er fokus i år fastholdt med en kampagne for mærket i butik, tæt på køb der minder forbrugerne om at vælge hjerterne til, når de står i købssituationen.

Kampagnen i 2022 genbruger de effektive materialer fra 2021, men har tilføjet nye materialer på fjerkræ og et nyt samlet materiale ved kassebåndet:

”Det giver værdi til alle kategorier at støtte op om dyrevelfærdsmærket, og det centralt at få udbredt kendskabet til dette mærke blandt forbrugerne, så det kan bruges til at navigere efter, når du handler ind”, siger Eva Kunnerup Mohrsen, Chefkonsulent Landbrug og Fødevarer.

Materialer er delt med såvel branchen som detailkæder – hvor alle er velkomne til at bruge det i egen markedsføring.

Flotte kampagneresultater og flere ombord
Dyrevelfærdsmærket har siden 2017 været på en række forskellige varer i detailhandlen, herunder grisekød, kylling, pålæg, okse-/kalvekød og mejeriprodukter.

Fjerkræ indgår i kampagnen med øget spændvidde i kampagnen i 2022. Det er dermed et endnu bredere forankret branchefokus, der støtter op omkring det statslige dyrevelfærdsmærke.

Og der er masser af gode ting at bygge videre på. I 2021 var der således flotte kampagneresultater, hvor 47% af målgruppen i 2021 gav udtryk for, at kampagnen havde styrket deres købsintentioner:

”Vi ved fra forbrugeranalyser, at dyrevelfærdsmærket er en motivationsfaktor ifm. køb. Med de flotte kampagneresultater i 2021 har vi et stærkt afsæt for i år. Ikke mindst da fjerkræ nu også er med i årets kampagne”, siger Eva Kunnerup Mohrsen, Chefkonsulent Landbrug og Fødevarer.

Kampagnen løber til og med uge 26 og starter op igen i uge 33.

Besøg kampagnesiden for Noget på Hjerte her.

Fakta om dyrevelfærdsmærket
I 2017 lancerede Miljø- og Fødevareministeriet det statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke. Først på gris, sidenhen på kylling og nu findes det også på okse- og kalvekød samt mælk og andre mejeriprodukter.

Dyrevelfærdsmærket - også kaldet ’Bedre dyrevelfærd’ - er Miljø- og Fødevareministeriets officielle dyrevelfærdsmærke. Det er opdelt i tre niveauer - jo flere grønne hjerter, jo højere niveau af dyrevelfærd. Produkter med mærket, støtter op om de landmænd, der gør en ekstra indsats for dyrevelfærden. Det betyder ikke, at produkter uden mærket har dårlig dyrevelfærd. Danske landmænd har nemlig generelt et højt niveau af dyrevelfærd og går på mange områder længere, end de krav som EU har opstillet.

Partnerskab: Sammen om bedre dyrevelfærd
Mærket er udviklet af Fødevarestyrelsen og bag mærket står partnere som Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Arla, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), DI Fødevarer, Danske Slagtermestre og flere supermarkedskæder.

I 2022 er kampagnen ”Noget på hjerte” finansieret af Svineafgiftsfonden, Kvægafgiftsfonden, Fjerkræafgiftsfonden og Mælkeafgiftsfonden.


Noget på Hjerte

Eva Kunnerup Mohrsen

Chefkonsulent

+45 4244 1351