Salget af økologisk ost er stigende, men øget synlighed er nødvendigt

Andelen af økologisk ost i forbrugernes indkøbskurve er generelt stigende. Salget er dog lavere end gennemsnittet for økologiske råvarer, og der er derfor behov for større synlighed. En ny analyse fra Landbrug og Fødevarer kortlægger, hvem der køber økologisk ost og hvorfor.

 

Hver fjerde dansker tilkendegiver, at de oftere køber økologisk ost end konventionel. GfK har undersøgt forbrugernes indkøbsvaner for Landbrug og Fødevarer, og tallene afslører, at forbrugerne handler på en noget anderledes måde, end de giver udtryk for. Økologisk ost står nemlig kun for 8% af salget af ost. Gruppen af forbrugere der giver udtryk for, at de oftest køber økologisk, står dog langt fra for hele salget. Faktisk står gruppen af forbrugere, der tilkendegiver at de typisk køber konventionelt, for næsten halvdelen af indkøbende af den økologiske ost.

Ifølge analysen indikerer dette, at en andel af salget af økologisk ost er tilfældigt, og at der derfor med fordel kan arbejdes med øget synlighed.

”Analysen af forbrugernes indkøbsvaner og forhold til økologisk ost, giver værdifulde indsigter i foodservice- og detailbranchen. Formålet med analysen har netop været at give os den nødvendige viden til at kunne sætte ind der, hvor det har størst effekt”, siger Kristian Grut, Seniorkonsulent i Landbrug og Fødevarer.

Hvad smager osten af? Se smagshjulet for ost her

Hvad er vigtigst for forbrugerne?
Økologi er ikke i toppen, når det handler om, hvad der er vigtigst for forbrugerne, når de køber ost. De tre vigtigste faktorer er derimod smag, kvalitet og tilgængelighed. Analysen kigger derudover på to forskellige grupper af forbrugere: Dem der foretrækker det konventionelle, og dem der foretrækker det økologiske.

Foretrækker konventionelt
Forbrugere der tilkendegiver, at de foretrækker konventionel ost, står stadig for en anseelig del af indkøbet af økologisk ost, og denne gruppe er derfor også værd at have in mente. Denne gruppes primære årsag til at foretrække konventionel ost frem for økologisk, er at økologisk ost opleves som værende for dyrt, at udvalget er mindre og at forskel i smag og klimaaftryk opleves som ubetydelig.

Foretrækker økologisk
Forbrugerne der tilkendegiver, at de foretrækker økologisk ost, aftager lidt over halvdelen af den økologiske ost. Disse forbrugere fremhæver modsat de konventionelle tilhængere, at de køber økologisk ost fordi de generelt køber økologisk, og fordi de mener økologisk ost er sundere og bedre for klima og dyrevelfærd.

Ostens muligheder i det grønne køkken

Fremadrettet indsats
Analysen peger på, at der er potentiale for, at økologisk ost kan få sin fair share af markedet fremadrettet. Forbrugerne der allerede køber økologisk ost, gør dette ud fra sundheds- og bæredygtighedshensyn. Analysen konkluderer derfor, at der er noget at vinde ved at fokusere på smag og kvalitet fremadrettet, så økologisk ost i højere grad kan blive opfattet som noget særligt smagfuldt af høj kvalitet. Der er derfor et behov for at løfte synligheden af økologisk ost generelt.

Du kan læse hele analysen her.

Til dig i foodservice og detail
Hvis du arbejder i foodservice eller detail, og gerne vil endnu tættere på vores indsigter og gode råd til at øge synligheden og salget af økologisk ost, så hold øje med vores kommende arrangementer. Vi kommer blandt andet til at afholde arrangementer om iscenesættelsen af økologisk ost i foodservice og detail, ligesom vi lancerer konkurrencen ’Årets Ret med økologisk ost’, som byder på en spændende udfordring for nogen og inspiration til andre.

Vil du være sikker på at komme med til vores aktiviteter i 2022, så skriv til Kristian Ploug Grut på krpg@lf.dk.


Kristian Ploug Grut

krpg@lf.dk - Marked & Ernæring

Telefon Seniorkonsulent

Mobil +4525483840