
Vejen til mersalg af frugt og grønt
Når vi køber ind, lader vi os inspirere af udbuddet i butikken. Det gør det muligt, at påvirke forbrugerne til at købe mere frugt og grønt, og dermed påvirke dem til at købe sundere måltider.
Dyk ned i nudgingkataloget: Flyt adfærden og få økonomi i det grønne
Ved at placere frugt og grønt ved andre produktkategorier, kan salget af frugt og grønt stige, fordi butikkerne gør det enkelt for forbrugerne at putte det i kurven. Butikken inspirerer så at sige forbrugerne til at købe et sundere måltid.
En nudging-undersøgelse har vist, at en placering af snittet grønt ved hakket oksekød har øget salget af snittet grønt med 61,3 pct., samtidig med at salget af hakket oksekød steg med 32 pct. Sameksponering gør det altså lettere for kunderne at leve sundere.
I et supermarked blev der, i forbindelse med nudging-projektet, opsat et skilt med en tegning af en blomkål med teksten ”Kog mig med kartoflerne”. Blomkålen blev placeret ved siden af kartoflerne, og salget af blomkål steg med 45 pct.
Når det er muligt at nudge forbrugerne til at spise mere frugt og grønt skyldes, at de i forvejen er positive over for at spise sundere.
Læs mere om fødevarer og nudging fra vidensamlingen der ligger hos Rådet for sund mad.

Grøntsager der kan noget ekstra
Vil du sætte ekstra turbo på grøntsagerne i butik eller i køkken? Vi har undersøgt, hvilke grøntsager der har et ekstra gear, når det gælder umami-smag og mæthedsfølelse.

Grønne Proteiner
De grønne proteiner er et hjertebarn for os. Sammen med resten af værdikæden vil vi styrke produktionen af plantebaseret protein i Danmark.

En fremtid med bælgfrugter
Vi skal spise flere bælgfrugter i fremtiden, men statistisk set har både forbrugere og madprofessionelle svært ved at blive kloge på, hvordan bælgfrugter skal håndteres og tilberedes for at skabe smag. Derfor skal en ny kampagne fra Landbrug & Fødevarer vise fagfolk og forbrugere, at det er nemmere end man tror at lave mad med bælgfrugter.

Hvad smager dine grøntsager af?
Vil du gerne sætte flere ord på grøntsagerne i dit sortiment? Eller savner du inspiration til grøntsager her i den kolde tid? Landbrug & Fødevarers guide ’Grønt & Gastronomi’ hjælper dig på vej.

Planterne kommer
Læs mere om, hvordan du som aftager i foodservice kommer godt i gang med dit økologiske, grønne samarbejde med producenter i dit område.

Planter i produkter
Landbrug & Fødevarer bød i 2022 velkommen til en række inspirerende dage for alle producenter af plantebaserede produkter, hvor formålet var at blive klogere på sourcing af økologiske råvarer, produktudvikling, smag og kvalitet.