Noget på hjerte: Ny kampagne for dyrevelfærdsmærket

Ny kampagne fra Landbrug & Fødevarer er netop gået i luften. Kampagnen “Noget på hjerte” er målrettet forbrugerne og skal give danskerne øget kendskab til det statslige dyrevelfærdsmærke.

 

Mærket så dagens lys 2017 og kan nu findes på både gris, kylling, okse, kalv og mejeriprodukter.

Branchen har gennem mange år arbejdet på en lang række indsatser inden for dyrevelfærd - ikke alene med henblik på at øge dyrevelfærden, men også for at sikre, at forbrugerne er oplyste, når det kommer til dyrevelfærd. Med den nye kampagne “Noget på hjerte” støtter Landbrug & Fødevarer op om dyrevelfærdsmærket.

Formålet med kampagnen er at øge kendskabet til dyrevelfærdsmærket, så forbrugerne kan navigere efter det, når de handler ind og samtidig kan se værdien af at betale lidt ekstra for endnu bedre dyrevelfærd.

Kampagnen kan ses på Facebook, Instagram og TV2Play fra denne uge og tre uger frem. I sensommeren kører endnu en kampagneperiode. Indsatsen sker sideløbende med kampagneindsatser fra Fødevarestyrelsen, fødevarevirksomheder og andre partnere bag mærket, hvilket skal skabe synlighed på en lang række platforme.

Hvad betaler dine kunder ekstra for?
Når dine kunder køber produkter med dyrevelfærdsmærket, er de med til at støtte op om de landmænd, der gør en helt særlig indsats for dyrevelfærden.

Få styr på, hvilke forhold dyrene har, alt efter om dine kunder vælger 1, 2 eller 3 hjerter.

Fakta om dyrevelfærdsmærket
I 2017 lancerede Miljø- og Fødevareministeriet det statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke. Først på gris, sidenhen på kylling og nu findes det også på okse- og kalvekød samt mælk og andre mejeriprodukter.

Dyrevelfærdsmærket - også kaldet ’Bedre dyrevelfærd’ og ‘hjertemærket’ - er Miljø- og Fødevareministeriets officielle dyrevelfærdsmærke. Det er opdelt i tre niveauer - jo flere grønne hjerter, jo højere niveau af dyrevelfærd. Produkter med mærket på, støtter op om de landmænd, der gør en ekstra indsats for dyrevelfærden. Det betyder ikke, at produkter uden mærket har dårlig dyrevelfærd. Danske landmænd har nemlig generelt et højt niveau af dyrevelfærd og går på mange områder længere, end de krav som EU har opstillet.

Bliv klogere på dyrevelfærd i forskellige EU-lande i vores Benchmarkanalyse 

Partnerskab: Sammen om bedre dyrevælfærd
Mærket er udviklet af Fødevarestyrelsen og bag mærket står partnere som Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Arla, Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), DI Fødevarer, Danske Slagtermestre og flere supermarkedskæder.

Kampagnen ”Noget på hjerte” er finansieret af Svineafgiftsfonden, Kvægafgiftsfonden og Mælkeafgiftsfonden.