Det er nye tider for osten – er du klar?

Der er plads til både forbedring og optimering, når det kommer til mejerikategoriens stjerne – osten. Vi har omdannet indsigter til konkrete råd, som give osten den stjernestatus, den fortjener. Og nu deler vi dem med dig.

 

Vanerne er i opbrud - og det giver nye muligheder. Især for osten, som leverer på mange af de værdier, som forbrugerne efterspørger. Men vi er bagud. For tænk, hvis ost var afsæt og omdrejningspunkt for enhver shopper-mission - og enhver menuplanlægning. Tænk, hvis ost var en del af den madløsning, som flere og flere efterspørger. Vil du være med til at hive osten frem i lyset? Så læs med.

Læs mere: Her er vinderne af Mejeriprisen 2019

#1: Iscenesæt osten
Baggrund: Tallerkenens hierarki skifter i disse tider. Og hvis osten iscenesættes korrekt, kan den komme til at spille hovedrollen.
Råd: Tænk og iscenesæt osten som den primære ingrediens – gør osten til omdrejningspunktet for måltidet. Både morgen, middag og aften.

#2: Samtal over og om osten
Baggrund: Forbrugernes tillid til fødevarer og producenter er essentiel. Også for ostens succes. Derfor skal viden om ostens egenskaber og rejse fra mælk til måltid ud til kunder og gæster.
Råd: Skab snakken om osten – få den i tale. Fremhæv og kommunikér ostens mange egenskaber og synliggør diversiteten, så der skabes et helt oste-univers.

#3: Tænk osten ind i det grønne
Baggrund: Forbrugerne vil gerne have grønnere måltider – men det udfordrer dem også. For hvordan sikrer de smag og struktur i et måltid baseret på grøntsager?
Råd: Medtænk osten i det grønne – og gør den til en uundværlig følgesvend. Lad osten være den komplimenterende smagsforstærker, der tilfører det grønne nye dimensioner og dybder.

Læs mere: Kapløbet – det er en vigtig tid for osten

Indsigter og råd er baseret på en analyse udført af Firstmove for Landbrug & Fødevarer i april 2019.