I butikken: To ud af tre tænker bæredygtighed

Ny analyse viser, at bæredygtighed er på indkøbslisten hos størstedelen af forbrugerne. Men fortolkningerne er mange – og vaner og kompleksitet er blandt barriererne.

 

Landbrug & Fødevarer offentliggjorde i december 2019 en analyse, der stiller skarpt på danskernes syn på klima og bæredygtighed. Og det viser sig at danskerne er klar på den grønne omstilling.

Faktisk tænker to ud af tre danskere over at træffe et bæredygtigt valg, når de køber ind. Men bæredygtighed er et vidt begreb – også når det gælder mad og drikke.

Nye vaner kræver overskud
Landbrug & Fødevarers analysechef, Per Vesterbæk peger på kompleksiteten i det bæredygtige valg.

”Det kræver en ekstra indsats for forbrugeren at tænke i bæredygtighed, når de handler. Bæredygtighed er et område med mange nuancer - og vanens magt er som bekendt stærk. Der er i forvejen mange indkøbskriterier i spil – og bæredygtighed gør ikke indkøbssituationen nemmere.”, siger Per Vesterbæk.

Naturen og eftermælet som drivkræft
To ting går igen, når det handler om motivationen til at træffe bæredygtige valg ved indkøb. Hele 73 pct peger på at passe på naturen, mens 70 pct. siger at kloden skal efterlades i god stand til de kommende generationer.

Hvem bærer ansvaret?
Og til spørgsmålet om hvem der bærer ansvaret for at sikre en bæredygtig fødevareproduktion siger hele 63 pct. at forbrugerne har det største ansvar, mens 61 pct. siger de danske politikere og 49 pct. siger fødevarevirksomhederne.

Få den fulde bæredygtigheds analyse her og se hvad danskerne er villige til at ændre på.

Per Vesterbæk

Afdelingsleder - Markedsanalyse, Forbrugerøkonomi & Statistik

Telefon +4533394677

Mobil +4520127865


Lærke Kirstine Lund

Lærke Kirstine Lund

Chefkonsulent - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394419

Mobil +4520862871