Se, hvad danskerne vil ændre på i forhold til bæredygtighed

Landbrug & Fødevarer har i ny analyse taget temperaturen på danskernes holdninger til bæredygtighed. Analysen røber, hvilke tiltag, danskerne selv vil tage for at leve mere bæredygtigt.

 

Bæredygtighed, klima og miljø er på alles læber. Sikkert også på dine kunder og gæsters. Men hvad tænker danskerne egentlig om bæredygtighed? Og hvilke konkrete handlinger er de klar til at ændre på i bæredygtighedens navn? Det stiller ny analyse, lavet af Epinion for Landbrug & Fødevarer, skarpt på. Læs med og find ud af, hvordan dine kunder og gæster forholder sig til emnet.

95 pct. er villige til at ændre adfærd
Undersøgelsen viser, at danskerne generelt bekymrer sig om bæredygtighed – og at de er villige til at ændre adfærd eller vaner af hensyn til klima, miljø og bæredygtighed.

”Helt konkret fortæller 95 pct. af de adspurgte, at de enten har eller er villige til at ændre adfærd af hensyn til klima, miljø og bæredygtighed,” siger forbrugerekspert fra Landbrug & Fødevarer, Per Vesterbæk, og fortsætter:

”Analysen fortæller også, at danskerne typisk finder egne veje, når det kommer til, hvilke klima- og bæredygtighedshandlinger, de selv forestiller sig at udføre.”

Forbrugernes otte handlinger
På baggrund af undersøgelsen er der listet otte handlinger, som forbrugerne mener, er de letteste at udføre samtidig med, at det er de mest betydningsfulde for klima, miljø og bæredygtighed.

”På listen fylder særligt minimering af plastik i hverdagen en del – og det indikerer, at det er et særligt område, som danskerne kan se sig selv gøre mere for. Det er samtidig noget af dét, der antages at have størst indvirkning på klima og miljø,” siger Per Vesterbæk.

De otte handlinger er:

  • Bruge færre plastikposer
  • Købe færre plastikprodukter
  • Undgå madspild/planlægge måltiderne
  • Købe flere danskproducerede varer
  • Købe flere fødevarer i sæson
  • Købe mindre udenlandsk kød
  • Investere i mere energirigtige hvidevarer
  • Købe flere lokalproducerede varer

Vil du vide mere om, hvordan dine gæster og kunder forholder sig til bæredygtighed, klima og miljø? Så dyk ned i ”Analyse på danskernes syn på klima og bæredygtighed”.