Flere grøntsager - hvordan?

Hverdagsmad skal være nemt og det skal smage godt. Det nemme og smagfulde giver sig for mange familier til udtryk i en række repertoireretter, der kan laves uden opskrift. Men hvordan hjælper vi danskerne med at gøre deres retter grønnere? Landbrug & Fødevarers sensoriker har kigget nærmere på, hvordan vi sammen kan hjælpe forbrugerne på vej.

 

Vi ser igen og igen fra forbrugerundersøgelser, at danskernes madkultur er forholdsvis konservativ og præget af traditioner. Mange forbrugere veksler mellem et repertoire af retter, som de kan på rutinen.

Aftensmåltidet er en vigtig del af madkulturen, og derfor skal man (i nogens øjne) ikke pille for meget ved den - vi drages af vanerne. Lige præcis vanens magt gør det svært at inddrage flere og nye grøntsager. Bl.a. for mange ældre og børnefamilier, der enten gerne vil have det de plejer at få, eller har behov for at lave noget nemt.

Forbrugere kan opleve grøntsagerne som besværlige og tidskrævende, da de er forbundet med flere trin i tilberedningen samt mere rengøring og dermed ekstra tid, som man ikke har eller er villig til at ofre. En nyere undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser desuden, at mange forbrugere tror, at det bliver dyrere at tilføje flere grøntsager til aftensmåltidet. Endeligt mener mange, at det kan være svært at få mad med meget grønt til at smage lige så godt, som den mad man plejer at spise.

10 gode retter du kan bruge til at guide dine forbrugere til at spise mere grønt
Smag er en af de ultimative kriterier for, at vi fortsætter med at lave og spise en given ret. Derfor går vejen til en grønnere kost gennem smagen – og gerne den velkendte smag.

Men hvordan kan du, der sælger måltidsløsninger eller arbejder med at servere mad for forbrugerne i kantiner eller i offentlige køkkener hjælpe med at få implementeret flere grøntsager i danskernes retter?

I stedet for at tænke i nye kulinariske baner, har Landbrug & Fødevarers sensoriker Agnes Qvortrup, helt modsat, forsøgt at tænke i så simpel en grønnere omstilling, som overhovedet muligt. Ingen gastronomiske udfoldelser, men derimod en let udskiftning af halvdelen af kødet med en velkendt grøntsag som tilberedes sammen med – og på samme vis – som kødet.

Flere grøntsager i danskernes repertoireretter – hvordan? SÅDAN:

Spaghetti med kødsauce + pastinak og gulerod:
Riv/hak/blend gulerod og pastinak og kom det i gryden sammen med hakket oksekød.

Gullasch + aubergine:
Skær kød og aubergine i terninger på omtrent samme størrelse og svits det sammen i en gryde.

Kylling i karry + græskar:
Skær kylling og græskar i omtrent samme størrelse og steg det sammen i en gryde. Retten er færdig, når græskarrene er møre men stadig har bid.

Brændende kærlighed + rødbede og grøn asparges:
Steg rødbedetern og små stykker asparges sammen med bacon til bacon er sprød og grøntsagerne møre med bid.

Frikadeller med kartoffelsalat + jordskok:
Tilsæt revet / blendet jordskok til frikadellefarsen.

Lasagne + champignon og bladselleri:
Svits finthakket champignon og bladselleri sammen med kødet.

Mørbradbøf med bløde løg + squash:
Steg squashstykker på panden sammen med mørbrad.

Karbonader med stuvede ærter + blomkål:
Paner og steg blomkålsstykker på samme vis som karbonaderne.

Wienerschnitzel + knoldselleri
Paner og steg skiver af knoldselleri på samme vis som schnitzlerne.

Koteletter i fad + porre og tomat
Halverede porrer og hele tomater lægges i et ovnfast fad sammen med koteletter – hæld sovs over og bag i ovnen.

Projektet ’Flere Grøntsager til Danskerne’ er støttet af Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.

Flere tips til mere planterige retter fra sensoriker Agnes Qvortrup:

  • Halvér kødmængden og erstat med en velkendt grøntsag.
  • Brug grøntsager med høj umami: Svampe, tomater og asparges.
  • Suppler grøntsagerne med asiatisk inspirerede umamiforstærkere.
  • Skru op for løg og hvidløg – giver mere kokumi.
  • Tilføj hakkede nødder/græskarkerne på de bløde retter – det sprøde element øger den sensoriske mæthed.
  • Erstat halvdelen af de løse ris med blomkåls-/hvidkålsris.
  • Erstat halvdelen af spaghettien med grøntsager revet på spiralizer, fx squash, gulerod eller rødbede.
  • Skift den almindelige gulerod ud med snackgulerødder som er en særlig sød og sprød sort, der er velegnet både til snacking og madlavning. 

 


Line Damsgaard

Line Munk Damsgaard

lda@lf.dk - Afdeling for Ernæring

Ernæringschef

Mobil +4527245622