Forbrugerne fokuserer på god smag, når de handler

Ny analyse fra Landbrug & Fødevarer zoomer ind på, hvad dine kunder lægger vægt på, når de køber ind. Og den viser, at knap hver anden går efter det danske flag. Samtidig vinder god smag, økologi og dyrevelfærd frem.

 

Smag, pris, kvalitet, sundt og dansk produceret er de fem hyppigst nævnte parametre, som danskerne lægger vægt på, når de handler ind. Det viser en ny analyse, som Norstat har lavet for Landbrug & Fødevarer.

God smag, økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed vinder frem
Forbrugernes svar stemmer nogenlunde overens med tidligere resultater: ”Hvis man sammenligner resultatet med vores måling i 2016, har top fem ikke ændret sig,” siger forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer Nina Preus og fortsætter: ”Vi kan dog se, at parametrene god smag, økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed i stigende grad vinder frem. I forhold til samme undersøgelse i 2016 har signifikant flere forbrugere nemlig peget på disse, som noget, de kigger efter, når de køber dagligvarer.”

Læs mere: Lad 2019 blive smagens år

Dansk produceret er en genvej til et godt køb
46 pct. af danskerne lægger særlig vægt på, om et produkt er ’dansk produceret’, når de køber dagligvarer. ”Hvis vi kigger på, hvad der får danskerne til at gå efter Dannebrog på deres fødevarer, så handler det om flere forskellige ting. Men først og fremmest peger danskerne selv på kortere transporttid, og så peger lidt under halvdelen på faktorer som et højere niveau af fødevaresikkerhed og at det er bedre for klima og miljø”, siger Nina Preus og fortsætter: ”Man kan sige, at danske fødevarer lever op til flere af de parametre, som mange forbrugere vægter højt. Og så er det naturligvis nemmere at gå efter det danske flag, end at skulle tage stilling til alle parametrene ved hvert enkelt produkt”.

Læs mere: Bæredygtighed ifølge dine kunder

Dyk ned i resultaterne
Nedenfor kan du se, hvordan forbrugernes svar fordeler sig imellem de 20 forskellige svarmuligheder – og du kan sammenligne med svarene fra undersøgelsen i 2016.

  

Læs mere i analysen ’God smag, økologi, bæredygtighed og dyrevelfærd fylder mere ved valg af dagligvarer’