Æg: What’s not to like?

Fra kolesterol-synder til superfood. Det er noget af en rejse ægget har været på. I en ny analyse tager vi med danskerne på indkøbstur og vender også blikket mod forbruget i fremtiden.

 

Tidligere associerede forbrugere ofte æg med forhøjet kolesterol. Nu associerer de det med sundhed, protein og mæthed. Og så vil de gerne spise æg som en del af et grønt måltid, fordi æg bidrager med både protein og større mæthedsfornemmelse.

Trendsætterne er glade for æg
Ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv har æg fået et fantastisk image. Den nye analyse viser, at danskerne i gennemsnit spiser 3,8 æg om ugen. De 60-70 årige spiser flest og de 18-29 årige spiser færrest. Og så er der mad-trendsætterne, som i gennemsnit spiser fem æg om ugen og bl.a. derfor har ægget et endnu større potentiale fremover.

Æggenes alsidighed i et grønt måltid
Æggenes alsidighed gør, at de kan spises døgnet rundt. Over 90 % siger, at æggene kan bruges i mange retter og er mættende. Samtidig vil de gerne bruge æg i de grønne måltider, for at sikre, at de får nok protein og bliver mætte.

Æg i indkøbskurven – hvad har betydning?
Men det er ikke kun sundhed, der får forbrugerne til at vælge æg, når de handler. Økologi, bæredygtighed og pris er faktisk de kriterier, der har størst betydning. Derudover har det også betydning, om æggene er danske - seks ud af ti kigger ofte eller altid efter, om æggene er danskproduceret.

Bliv endnu klogere på danskernes holdning og købsadfærd, når det kommer til æg, i analysen her

Landbrug & Fødevarer og Danske Æg har gennem en længerevarende forbrugerindsats, med støtte fra Fjerkræafgiftsfonden, arbejdet på at nedbryde myter om æg og sundhed og har derfor løbende taget temperaturen på danskernes opfattelse af og præferencer for æg.

Anina Kjær