Pølsesnak med Bjarke Jensen fra Slagter-riget

I denne pølsesnak stiller vi skarpt på Slagter-riget. Slagter Bjarke Jensen giver sine bud på, hvorfor deres pølsesortiment går som varmt brød. Og han uddeler tips og tricks til, hvordan pølsen også kan blive en succes hos dig.

 

Koden til pølsen er knækket
Pølsen er udfordret. Men hvad nu hvis den ikke var? Det er faktisk realiteten i en slagterbutik i Århus midtby. Hos Slagter-riget lader de nemlig til at have knækket koden. I spidsen står duoen Bjarke og Mark, der sammen med deres ansatte danner rammen om butikken. De to herrer er ikke ukendte personer i slagterverden, for de vandt nemlig Slagterprisen i 2018 og er i år en del af slagterprisjuryen. De er innovative, fremadsynede og bruger tid og kræfter på at følge tidens tendenser. De er med andre ord i konstant udvikling.

Duoen, der nok egentlig kan karakteriseres som professionelle drengerøve, har styr på deres håndværk og ved virkelig, hvordan man skal forretningsudvikle. For det lader til, at de har knækket koden til at sikre pølsen en plads på tallerkenen. Var man ikke sikker før, bliver det klart nu.

Hos Slagter-riget, går pølser som varmt brød. Bjarke er hurtig til at fortælle, at de altid har minimum 10-15 varianter i sortiment, som kunderne kan vælge imellem. For deres kunder kommer ikke for at få store mængder af pølser, de kommer for at smage forskellige varianter og prøve noget anderledes. Opleve noget nyt.

På spørgsmålet om, hvad der gør en god pølse, er svaret ifølge Bjarke egentlig ret simpelt: Det handler om håndværk. Hos Slagter-riget bliver der ikke brugt mel eller vand. Der bruges stivelse og fond, kød af højeste kvalitet og grofthakket, røget flæsk.

Snup duoens tips og tricks til pølsen succes

Det lader til at duoens opskrift på pølser fungerer – så hvordan kan andre madprofessionelle få samme succes? Det er et spørgsmål, der udløser grin i røret hos Bjarke og et ”Åh, det ved jeg altså ikke – hårdt arbejde!”. Et udsagn der dog bliver fulgt op med forskellige koncepter og tiltag, som duoen selv anvender.

”Kunderne er ikke interesseret i at få mange pølser, men de vil gerne have én lækker og høj kvalitetspølse, som virkelig imponerer,” fortæller Bjarke. Og derfor har de hos Slager-riget fundet på konceptet ’Bland selv’, hvor man selv kan vælge 10 pølser fra det store sortiment til en fast pris.

Samtidig slår Bjarke fast, at det handler om at eksperimentere og prikke til kundernes naturlige nysgerrighed mod råvarer og nye sammensætninger af disse. Lav mindre portioner, så fungerer det som limited editions, hvilket kan være med til at øge efterspørgslen. Det er også et vigtigt greb at teste produkterne: ”Kom ud på åben gade, giv smagsprøver og lav events, hvor jeres pølser kommer i centrum – på den måde ser man hurtigt, hvad der fungerer og hvad ikke gør”.

Et måske nyt ord, men en gammel metode

”Vi skal have pandepølser til aftensmad”, er måske ikke en sætning, der høres særlig ofte. Men måske skulle ordet finde sin vej ind i dialogen om, hvad der står på menuen til aftensmad?

Ordet pandepølser er egentlig bare en anden betegnelse for grillpølser og referer til en specifik metode, hvor pølsen er røget og kogt, inden den steges på panden. Ordet er ikke sæsonspecifikt og kan derfor indbyde til en snak henover disken om, hvad der gør sig en god pandepølse. Og hvad en pandepølse egentlig er.